Help, ik heb me overeten! Wat nu?


Het overkomt ons allemaal wel eens. We eten iets dat we zodanig lekker vinden, dat we er eigenlijk te veel van eten. Of we komen thuis van een hectische dag en het enige waar we op dat moment zin in hebben is eten. Veel eten.

Wat de reden ook is dat je je overat, ik heb een aantal tips voor je om het discomfort achteraf wat te verminderen. Hier komen ze!
 

  1. First of all, het is oké. Je overeten is helemaal geen ramp.
    Het is heel verleidelijk om op zo'n momenten boos op jezelf te worden, om jezelf te schamen en schuldig te voelen. Maar hier help je jezelf niet mee. Meer nog zelfs, je zal je er enkel slechter door gaan voelen.
  2. Gun jezelf wat zelfcompassie. Hoe zou je tegen je beste vriend(in) praten als die zichzelf overeten zou hebben? Waarschijnlijk niet met afschuw. Probeer eens tegen jezelf te praten zoals je tegen je beste vriend(in) zou doen. Met liefde en begrip.
  3. Herinner jezelf eraan dat dit ongemak maar tijdelijk is en dat het ook terug weggaat.
  4. Mocht je nog geen comfortabele kledij aan hebben, dan is dit het moment. Zet gerust die broekknop open. Als je kledij aan hebt die spant of ongemakkelijk zit, dan word je de hele tijd eraan herinnerd dat je je overat. Door ervoor te kiezen om comfortabele kledij aan te doen, heb je dit al veel minder!
  5. Op het moment dat je je nog oncomfortabel vol voelt, kan het helpen om wat lichte beweging te doen. Wandelen is bijvoorbeeld ideaal om je spijsvertering een handje te helpen.
  6. Tijdens de volgende maaltijd hoef je je absoluut niet in te houden. Jij verdient voldoende voeding bij elke maaltijd, maakt niet uit wat er aan vooraf ging. Je hoeft ook niet obsessief te gaan sporten om te compenseren.